EPISOD 5- MENCARI TENANG

Aku tinggal bersama Mr Don dan isterinya Mrs Dorris hampir setahun. Ibuku juga semakin pulih dan boleh menjaga adikku Sarah. Ketika membelek sebuah foto, aku perasan ada sesuatu yang luar biasa berlaku di antara Mr Don dan keluargaku.

“Siapakah ini? Aku sangat mengenalinya. Dia mirip bapaku.”

“Peter Bennet?!” Tanya Mr Don. Dan ternyata, frasa yang mengatakan bahawa dunia ini kecil memang benar. Bapa dan Mr Don adalah rakan sekelas ketika sekolah dahulu. Selepas itu, aku mengetahui bapa berkahwin lain dan mempunyai seorang anak lagi dengan isteri barunya. Anak itu dinamakan Elizabeth. Moga bapa tenang dengan keluarga baharunya dan tidak mengganggu hidup kami.

Aku berasa tiba masanya aku memulakan kehidupan sendiri. Aku ingin mencari kerja dan bersosial seperti remaja dewasa lain. Keluarga Mr Don melepaskan aku membina kehidupan mandiri selepas setahun bersama mereka. Maka, bermulalah episod baru dalam hidupku ketika mencari pekerjaan. Oleh kerana tidak mempunyai sijil, usahaku mencari pekerjaan agak terhad. Namun, kemahiranku dalam bidang lukisan dan kraftangan dapat membuktikan kepada tuan kedai bahawa aku memang berbakat. Akhirnya, aku mendapat pekerjaan sebagai pembuat patung dan pelukis kraftangan di kedai tersebut.

Aku akui, aku belum menemui ketenangan walaupun hidupku bebas. Selepas usia 17 tahun, tidak ada sesiapa lagi berhak mengongkong hidupku terutama pihak jabatan kebajikan masyarakat yang sentiasa mengikuti perkembanganku. Kini, aku melalui zaman yang sering kucemburui pada dua kakakku. Namun, ia tidak seindah yang kufikirkan. Keputusan yang kubuat  sering menyebabkan aku berhadapan masalah dan pergaduhan.

“Aku sering nampak kau termenung wahai si jelita Kathy. Kau tidak gembira dengan hidupmu?” Tanya temanku yang sering nampak aku melepaskan tekanan dengan menjerit dan memberontak.

“Tidak ada perkara di dunia ini dapat membahagiakan diriku. Mengapa aku mesti hidup jika tidak gembira? Mengapa aku diciptakan Tuhan? Ataukah Tuhan itu tiada, dan semua di dunia ini terjadi dengan sendirinya?” Aku menepuk dinding. Marah.

“Kathy, kau tidak boleh terus menghukum dirimu. Tahukah engkau, berapa ramai orang di dunia ini rugi kerana membunuh diri mereka sebelum mencari kebahagiaan di tempat lain? Pergilah kau dari bumi England yang rosak ini. Carilah kedamaianmu di pelusuk dunia. Jika kau masih tidak berjumpa, ah! Kau memang ditakdirkan hidup menderita sepanjang hayat,” kata temanku itu. Aku termakan dengan hasutannya supaya aku meninggalkan England dan sejarah hitamku sendiri.

Melalui seorang rakan sekolejku, aku dapat menghadiri temuduga bekerja di luar negara. Keputusan yang diterima amat menggembirakan hatiku. Bermulalah langkah pertamaku keluar dari bumi kelahiran dan terbang ke Abu Dhabi sebagai pelatih bahagian pengurusan pelanggan Hotel Hilton di sana.

Pelbagai perkara baru aku pelajari termasuklah bertutur bahasa Arab dan selok-belok dunia perniagaan eksport dan import. Aku tidak ingin berkongsi banyak tentang juzuk kehidupanku di Abu Dhabi kerana ia tidak indah. Aku tidak menemui apa yang aku cari selama ini; kebahagiaan dan ketenangan. Namun, aku tidak mahu mengalah lagi, kerana aku baru mendatangi Abu Dhabi. Pesan temanku dulu mencari ketenangan di seluruh pelusuk dunia. Ya, aku akan bergerak lagi ke negara-negara lain.

Everytime I dream, I keep seeing
Streets and alleyways;
Places that I’ve never known
Everytime I dream, I am being
Lifted to a height
That I’m too frightened to go
Then I wake up and find

Everything’s the way it seemed –
One night ago

Everytime I sleep I keep hoping
This’ll be the night
Of nights that I see you again
As I close my eyes, like crimson curtains
Slowly rising – on an empty stage
Then I’m back in the stalls
Sitting all alone
Waiting for the show to begin

Everytime I dream I would often
Find myself a’runnin
From a wild pack o’ lies
Till I reach a house and I hear
The Judge upstairs
And look for a place to hide
But if I saw you there
I wouldn’t dare dream again
Of opening my ey
es

Cat Steaven

 145 total views, and

About the Author

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may also like these